یزدفردا، منیره زارع زاده خبرنگار بهداشت و درمان/  کارشناس مسئول بهداشت دهان ودندان مرکز بهداشت استان یزد از آغاز به کار طرح وارنیش فلوراید برای سومین سال پیاپی در یزد خبرداد و افزود: این طرح در سال 2 مرتبه با فاصله 6 ماه یک مرتبه ویژه دانش آموزان ومهدکودکی ها انجام می گیرد.

  دکتر حسن فتوحی در گفت و گو با خبرنگار یزدفرداد در این خصوص اظهارداشت: این طرح ویژه کودکان 3 تا 6 سال  در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان یزد که دارای واحد بهداشت دهان و دندان باشند اجرا می شود و هم اکنون ویژه دانش آموزان بدو ورود به دبستان در حال انجام است.

وی ضمن اشاره به نحوه اجرای این طرح تصریح کرد: در این طرح ماده بر روی دندان کودکان قرار می کیرد که بعد از 6 تا 8 ساعت فلوراید آزاد می کند و در نهایت از پوسیدگی دندان کودک پیشگیری می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه ماده اصلی آن ماده ای چسبنده است و روی سطح دندان چسبیده می شود باعث می وشد که کودک این ماده را قورت ندهد و مشکلی برایش پیش نیاید.

دکتر فتوحی با بیان این مطلب که طرح وارنیش فلوراید برای دومین بار در استان یزد اجرا شد ادامه داد: این طرح در سال 2 مرتبه با فاصله 6 ماه انجام می شود.

این کارشناس همچنین یادآور شد: با توجه به ریسک پوسیدگی دندان در کودکان می توان از این ماده درسال 3 تا 4 مرتبه استفاده کرد.

کارشناس مسئول بهداشت دهان ودندان مرکز بهداشت استان یزد گفت: همزمان با این طرح برای کودکان 6 ماهه تا 3 ساله مسواک انگشتی به صورت رایگان در اختیار خانوده ها قرارمی گیرد.

دکتر فتوحی خاطرنشان ساخت: خانواده ها می توانند برای تهیه مسواک انگشتی به مراکز بهداشتی و درمانی که دارای واحد بهداشت دهان و دندان می باشند مراجعه کنند.

کارشناس مسئول بهداشت دهان ودندان مرکز بهداشت استان یزد با بیان این مطلب که  این طرح نیز برای کودکانی که در مهدکودک نیستند نیز اجرا می شود یادآورشد: به نحوی که خانوده ها باید جهت اجرای این طرح به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی همچنین متذکرشد: همزمان با اجرای این طرح شناسنامه ثبت وضعیت سلامت دهان و دندان کودکان 3 تا 6 سال صادر می شود.

دکتر فتوحی همچنین ارجاع خانوده  ها جهت خدمات مورد نیاز کودکشان اعم از پیشگیری وسایر خدماتی که باید دریافت کند را نیز از دیگر برنامه های این طرح عنوان کرد.

وی عنوان داشت: هم اکنون بیش از 70درصداز دانش آموزان یزدی تحت پوشش طرح وارنیش فلوراید قرارگرفتند.

کارشناس مسئول بهداشت دهان ودندان مرکز بهداشت استان یزد در پایان خواستار همکاری مدیران مدارس جهت اجرای مرحله دوم این طرح وهمکاری والدین و مربیان مهدهای کودک استان یزد جهت اجرای این طرح در مرحله اول شد.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا